Nie wiem dlaczego większość ludzi przywiązuje do tego marszu, a zwłaszcza frekwencji na nim, wielką wagę. Marsz był niczym więcej niż rytuałem mającym na celu podniesienie morale i zagonienie do partyjnej roboty leniwych szeregowych działaczy, by ci zapewnili kolejną kadencję starej partyjnej elicie. Bo przecież wraz ze wzrostem liczby uczestników marszu nie zmaleje poparcie dla PiS i jednocześnie nie wrośnie poparcie dla
wtorek, 6 czerwca 2023
Marsz Tuska czyli myślenie magiczne
poniedziałek, 5 czerwca 2023
Otwarcie wystawy poświęconej Pawłowi E. Strzeleckiemu w Adelajdzie
Paweł Edmund Strzelecki: australijski odkrywca i irlandzki humanitarysta (Wystawa, Adelajda, 19.05.2023)
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
ustanowił rok 2023 Rokiem Pawła Edmunda Strzeleckiego, wybitnego odkrywcy,
naukowca, geologa i filantropa, aby upamiętnić 150. rocznicę jego śmierci.
P. E. Strzelecki był pierwszym Polakiem, który z własnej inicjatywy
opłynął kulę ziemską w celach naukowych.
Polish Hill River Church Museum (PHRCM) zorganizowało wystawę pod tytułem „Sir Paul Edmund Strzelecki: Australian Explorer and Irish Humanitarian”, którą oficjalnie otwarto w piątek, 19 maja 2023 roku w Centralnym Domu Polskim w Adelajdzie.
Wystawę merytorycznie i logistycznie przygotowali Marysia Thiele, dziennikarka i pisarka z Adelajdy, i Ted Dudzinski, kurator PHRCM. To specjalne wydarzenie, będące częścią obchodów Roku Strzeleckiego w Australii, prowadziła Ania Althoff. W uroczystym otwarciu brali udział honorowi goście: John Fullbrook MP, poseł do Parlamentu dla okręgu Playfort, John Gardner, MP, minister ds. edukacji i szkolenia w gabinecie cieni, Elizabeth Ho przewodnicząca History Trust SA, Łukasz Graban, I sekretarz Ambasady RP w Canberze, oraz Małgorzata Kwiatkowska, prezes Rady Naczelnej Polonii Australijskiej. Licznie przybyli również prezesi i działacze polonijni z Australii Południowej.
niedziela, 4 czerwca 2023
„Bydlęta w ludzi przemieniwszy” czyli opowieść o Pawle Brzozowskim
"Brzostowski jeszcze w XVIII wieku stworzył w swoich dobrach prawdziwą chłopską republikę. Nazwał ją Rzeczpospolita Pawłowska. Uczył w niej chłopów czytać, pisać, gospodarować i samodzielnie się rządzić. A były to przecież czasy, gdy szlachta na ogół starała się utrzymywać chłopów w jak najgorszym położeniu, by – jak mówiono – nie rozzuchwalać bydła."
Książka „Chamstwo” Kacpra Pobłockiego (to jedna z tych pozycji opowiadających o historii Polski, które warto znać) rozpoczyna się od opisu sytuacji, do której doszło w XVIII wieku: „Nie wiemy, kim był człowiek, który chcąc się przypodobać Marcinowi Mikołajowi Radziwiłłowi, nie odstępował go ani na krok. Tłumaczył, że to dla wygody księcia. Że chce być zawsze na jego widoku, nieustannie pod ręką i do usług. Radziwiłł postanowił mu to ułatwić. Chwilę przed tym, jak mężczyznę powieszono na szubienicy, miał on usłyszeć: »Teraz waćpan będziesz mi zawsze na widoku«”. Mężczyznę powieszono dla żartu. Za to, że zbyt namolnie – zdaniem swojego pana, który uważał się za jego właściciela – wykonywał pracę.
piątek, 2 czerwca 2023
Szefowie mediów Watykanu: budujmy mosty, nawiązujmy dialog
Szefowie mediów watykańskich dr Andrea Tornielli i dr Massimiliano Menichetti |
środa, 31 maja 2023
„Czarodziejski flet” - interdyscyplinarny spektakl w Szczecinie
Budynek Akademii Sztuki w Szczecinie. Fot. L.Wątróbski |
-Akademia Sztuki w Szczecinie jest jedyną
uczelnią artystyczną w Polsce łączącą dyscypliny plastyczne i muzyczne…
-... co pozwala nam na syntezę sztuki,
wzajemne przenikanie się dziedzin, stwarzając okazję do spotkań na wspólnej
płaszczyźnie twórczych poszukiwań i tworzenia ciekawych projektów.
-Jednym z nich był niedawny spektakl
operowy...
-Od początku powstania naszej interdyscyplinarnej uczelni marzyło mi się wystawienie spektaklu operowego. Zmotywował mnie do tego dodatkowo reżyser spektaklu Tadeusz Kabicz, który zaczarował mnie swoją osobą, jak również naszych pedagogów i studentów. Nie jesteśmy operą, nie mamy doświadczenia w produkcji dzieł teatralnych, ale to niesamowite przedsięwzięcie doszło do skutku dzięki wielu wspaniałym ludziom, którzy zachcieli ze sobą współpracować, rozmawiać, dzielić się swoim doświadczeniem także z młodymi artystami – jeszcze studentami.