Jednym z głównych filarów kampanii wyborczej Donalda Trumpa były zapowiedzi odprężenia w stosunkach międzynarodowych, w tym odejścia od jednobiegunowej dominacji USA na rzecz „koncertu mocarstw”, a także deeskalacji stosunków amerykańsko-rosyjskich.
Program ten otworzył Trumpowi drogę do Białego Domu, budząc jednocześnie irytację i niepokój rządzącej w USA oligarchii, na którą składają się establishment neokonserwatywny i neoliberalny, lobby proizraelskie (AIPAC, AJC, WJC), resorty siłowe (CIA, FBI, NSA) oraz kompleks militarno-przemysłowy.
wtorek, 25 kwietnia 2017
poniedziałek, 24 kwietnia 2017
"Polska chora na Rosję". Książka, jakiej jeszcze nie było
W czasach, kiedy wszystkie bez wyjątku liczące się siły polityczne licytują się na nienawiść do Rosji, każda okazja, by przeciwstawić się stereotypowi, że narody polski i rosyjski nienawidzą się wzajemnie, jest na wagę złota. Z tym większa radością należy odnotować pojawienie się w księgarniach książki profesora Bronisława Łagowskiego „Polska chora na Rosję". Pozycja ta jest istotna z kilku równorzędnych powodów. Na pewno ze względu na osobę Autora.
Prof. Bronisław Łagowski jest uczonym niesłychanie ważnym na polskiej scenie naukowej. To naukowiec wybitny, niezależny i samodzielnie myślący, zawsze idący pod prąd modnych prądów intelektualnych lub pseudointelektualnych. Jego realistyczne podejście do opisywanej rzeczywistości imponuje i budzi szacunek. A także chyba, sądząc po reakcji polskiego środowiska naukowego, zazdrość. Poglądy prof. Łagowskiego łączą w sobie elementy liberalizmu, konserwatyzmu i świeckiej, lewicowej myśli społecznej.
niedziela, 23 kwietnia 2017
Wycieczka Szkoły Polskiej w Ashfield do Powerhouse Muzeum
Ale
radocha! Dziś wycieczka szkolna. Jedziemy pociągiem, a następnie idziemy pieszo
tunelem i parkiem do muzeum. Energia nas wszystkich rozpiera. Chcemy biec i dotrzeć
jak najprędzej. Jesteśmy już blisko, coraz bliżej. Wchodzimy? Nie! Trzeba zaczekać na tych, co
dołączają. Nie ma sprawy! Przed nami plac
zabaw, wspinaczki i huśtawki! Biegniemy i bawimy się!
Wchodzimy!
Czyżby? Tak. Gęsiego do środka i znajdujemy się w punkcie egipskich wykopalisk.
Stoi namiot pustynny, w którym można odpocząć, ale my chwytamy za wiaderka, nakładamy
kapelusze i precyzyjnie przesiewamy piasek, aby odnaleźć artefakty egipskie. Ale
dużo udało nam się wykopać! Nie do
wiary. Co, już idziemy? Tak, ale trzeba wszystkie zdobycze zakopać z powrotem dla
następnych dzieci.
sobota, 22 kwietnia 2017
Francuzi zdecydują o przyszłości Europy
Ponadpartyjny kandydat centrowy Emmanuel Macron, faworyt sondaży, zmniejszył prowadzenie z 25,5 proc. do 23,5 proc. po wtorkowej debacie telewizyjnej, zrównując się z liderką Frontu Narodowego Marine Le Pen. Fot. Wikipedia |
To mechanizm stary jak świat, który chyba wszyscy rozumieją. W momencie jak jest mocny i wyrazisty kandydat, odwołujący się jednoznacznie do zdecydowanego elektoratu, to przeciwstawia się mu – 2 lub 3 innych, którzy są stopniowo mniej anty-establishmentowi. Do tego można jeszcze dodać osobę tzw. pożytecznego idioty, który swoją ostrością i wyrazistością, będzie w stanie przejaskrawić kandydaturę blokowaną. Podziały na prawicę, lewicę itp., nie mają w tym przypadku większego znaczenia. Chodzi o mocne zagranie gradacją prezentowanej retoryki. Jeżeli jest to zrobione w sposób przemyślany, mamy do czynienia z przesłonięciem kandydatury.
Słynna polska rzeźbiarka - Magdalena Abakanowicz nie żyje
W Warszawie zmarła Magdalena Abakanowicz, jedna z najsłynniejszych polskich artystek a jednocześnie jeden z najmocniejszych filarów polskiej sztuki i kultury ostatniego półwiecza. Polska rzeźbiarka, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (w latach 1965–1990), w czerwcu osiągnęłaby 87 lat.
W latach 60. stworzyła cykl unikalnych, niespotykanych wcześniej form artystycznych, nazwanych później od jej nazwiska - abakanami, który składał się z dużych prac wykonanych technikami tkackimi. Formy rzeźbiarskie konstruowane z tak niekonwencjonalnego materiału zrewolucjonizowały spojrzenie na tkaninę artystyczną. Zrywały z dotychczasową płaszczyznowością tkanin przeznaczonych do dekoracji wnętrza. Spełniały tez funkcję praktyczną jako próba dostosowania monumentalnej rzeźby do skromnych warunków lokalowych: takie prace można było łatwiej magazynować. W 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie podwieszane u sufitu prace wywarły ogromne wrażenie swoją ekspresją barwy, fakturą, miękkością i pomysłowością. W 1965 Magdalena Abakanowicz została nagrodzona złotym medalem na Biennale w São Paulo, co było początkiem jej światowej kariery.
Magdalena Abakanowicz w pracowni (2010 r.) fot. J. Pijarowski CC BY-SA 4.0 |
Subskrybuj:
Posty (Atom)