Barbara Borowicz, Anna Miernik-Sobula i konferansjer, Wojciech Wocław w Utzon Room SOH. Fot.K.Bajkowski |
Wczoraj Polski duet klarnetowo-fortepianowy SoundArtDuo: Barbara Borowicz i AnnaMiernik-Sobula wystąpił w operowej sali recitalowej - Utzon Room z koncertem muzyki wspołczesnych kompozytorow polskich: Dobrzyńskiego, Szałowskiego, Bieleckiego, Lutosławskiego, Papary, Chyrzyńskiego i Pendereckiego.
Była to rewia nadzwyczajnych barw dźwiękowych , które w połączeniu z falującą w tle wodą zatoki Port Jackson dawała niezwłykłe wrazenie estetyczne.
A dziś o 19 wystąpi tam kolejny polski muzyk - pianista Piotr Tomasz. Bilety jeszcze są w kasach Opery.
Na naszym nagraniu wideo fragment z poniedziałkowego koncertu i pokoncertowe refleksje artystów. Marian Sobula - pomysłodawca Polish Music Days opowiada też o najbliższych występach. WIDEO BumerangMedia YouTube Channel:
Koncerty na fortepian i klarnet należą do prawdziwej rzadkości nawet w tak znanym miejscu jak jeden z najsłynniejszych teatrów operowych na świecie - Sydney Opera House.
Nieczęsto tu można posłuchać klarnetu z
fortepianem, dlatego ten recital można zaliczyć do jednego z bardziej wyjątkowych.
Wspaniała atmosfera miejsca - Utzon Room z widokiem na zatokę - spotęgowała
wrażenia estetyczne wykonania. Artystki wystąpiły w ramach projektu Polish
Music Days, niezwykle cennej inicjatyty organizowanej przy wsparciu polskiego
Mnisterstwa Spraw Zagranicznych. Instrumentalistki razem przedstawiły rewię
barw dźwiękowych, wzajemny dialog pomiędzy klarnetem i fortepianem, a także
oddały nastrój każdego utworu.
Barbara Borowicz zaciekawiła słuchaczy niezwykłą
lekkością gry, wirtuozerią, pełną emocjonalizmu frazą, paletą barw dźwiękowych
a także przyjemnym, ciepłym brzmieniem
klarnetu. Anna Miernik-Sobula wspaniale dopełniała całość wykonania, będąc
doskonałym partnerem dla klarnecistki. Wrażliwa gra pianistki, pięknie kształtowany
przez nią dźwięk, rożnorodność barw i kolorów oraz ciekawe prowadzenie frazy
zasługuje na prawdziwe słowa uznania.
W programie koncertu znalazły się wyłącznie dzieła
polskich kompozytorów.W Preludiach tanecznych Witolda Lutosławskiego panie
znakomicie przedstawiły zawarte w nich elementy ludowe. Publiczność zapewne
zaskoczył wczesny utwór Krzysztofa Pendereckiego, w którym ukazana została
niezwykła energetyka, różnorodność rytmów, a także wirtuozeryjna gra muzyków.
Interesującym elementem konceru było Duo I. F. Dobrzyńskiego jeden z pierwszych
polskich utworów przeznaczonych na klarnet i fortepian. Utwór jest utrzymany w
stylu klasycznym z zapowiadającym się romantyzmem w części drugiej. Wzorowa
wymiana pasaży pomiędzy instrumentalistkami dodała kompozycji niezwykłej lekkości
i kunsztu.
Publiczność dziękowała za wykonanie utworu Michała Jakuba
Papary, który według samych artystek stanowił wyzwanie dla słuchaczy, jednakże
niebanalne rozwiązania zastosowane przez kompozytora wyjątkowo przypadły do
gustu sydnejskim melomanom.
Jako bisu publiczność wysłuchała, a w zasadzie została
włączona w niezwykłą aurę dźwiękową wytworzoną prez instrumentalistki i
nastrojowy utwór "Fragment H"autorstwa Zbigniewa Lamparta.
kb/bb/BumerangMedia