polish internet magazine in australia

Sponsors

NEWS: POLSKA: Izba Karna Sądu Najwyższego podjęła w piątek uchwałę, w której uznano, że przywrócenie ze stanu spoczynku i powołanie Dariusza Barskiego na prokuratora krajowego w 2022 r. miało wiążącą podstawę prawno-ustrojową i było prawnie skuteczne. Tymczasem minister sprawiedliwości i prokurator generalny Adam Bodnar uważa, że orzeczenie Sądu Najwyższego w sprawie prokuratora krajowego "nie jest wiążące". Piątkowa uchwała SN "stawia w katastrofalnym świetle" ministra Bodnara i premiera Donalda Tuska. – W wyniku podjętych przez nich decyzji doszło do siłowego przejęcia prokuratury, co Sąd Najwyższy ostatecznie dzisiaj stwierdził – uważa były wiceminister sprawiedliwości Sebastian Kaleta. Prezydent Andrzej Duda tak skomentował decyzję SN: "Z satysfakcją przyjmuję orzeczenie Sądu Najwyższego potwierdzające słuszność mojego stanowiska o nielegalności usunięcia prok. Dariusza Barskiego z funkcji Prokuratora Krajowego przez rząd Premiera Donalda Tuska. Zarówno nielegalne usunięcie Dariusza Barskiego, jak i bezprawne powołanie na funkcję Prokuratora Krajowego Dariusza Korneluka, stanowią w istocie rażące pogwałcenie konstytucyjnej zasady praworządności". * * * AUSTRALIA: Supermarkety Coles i Woolworths stoją w obliczu zarzutów o promowanie wprowadzających w błąd rabatów na popularne produkty. Premier Anthony Albanese ostrzegł duże supermarkety, aby przestały traktować klientów "jak głupców". Premier wydał dziś ostrzeżenie w Canberze, ogłaszając projekt nowego obowiązkowego kodeksu żywnościowego i spożywczego, w ramach którego Aldi, Coles, Woolworths i Metcash zostaną ukarane wielomilionowymi karami za poważne naruszenia w stosunku do klientów. Supermarkety są oskarżane o podnoszenie cen na krótkie okresy, zanim zostaną objęte promocją. * * * SWIAT: Stany Zjednoczone zwiększają wsparcie powietrzne i gotowość wojsk do rozmieszczenia na Bliskim Wschodzie - powiadomił sekretarz obrony USA Lloyd Austin. Izrael od kilku dni prowadzi zmasowane naloty na Liban, podczas których zginął lider Hezbollahu. Ugrupowanie rozpoczęło już odwet i zapowiedziało, że nie zaprzestanie swoich ataków, które prowadzi w ramach "solidarności" z Hamasem. * Ukraińskie Siły Zbrojne straciły ponad 370 żołnierzy i osiem pojazdów opancerzonych, w tym czołg, w regionie Kurska w ciągu minionej doby, poinformowało rosyjskie Ministerstwo Obrony. W sumie ukraińskie siły zbrojne straciły ponad 18 130 żołnierzy podczas walk w regionie Kurska.
POLONIA INFO: Polski Teatr Stary w Adelaide: komedia "Grube Ryby" - The Parks Theatre, Angle Park SA, 21.09, godz. 17:00; 22.09, godz. 15:00.

Wednesday, March 27, 2013

Wyprawa Joachima zakończona. Rowerzyści wracają do Polski

Wielka wyprawa rowerowa - 10 tys. km przez Australię po zdrowie zakończona. Dziś Joachim Czerniak, jego ojciec Robert, Ewelina i Bartek są już w samolocie i wracają do kraju po 6 miesiącach pełnych przygod podrożowania rowerowego po ziemi australijskiej. Marzenie Joachima spełniło się.

Chłopak, któremu groził wózek inwalidzki do końca życia, przejechał tysiące kilometrów na rowerze od Darwin przez Cairns, Brisbane, Sydney, Canberrę i Melbourne do Perth. W Perth ostatni tydzień przed wylotem wędrowcy byli pod dobrą opieką ojców franciszkanów.

Oto ostatni wpis na stronie wyprawy, przed wylotem z Perth:

I w końcu nadszedł dzień naszego powrotu do domu, a dokładnie rozpoczęcia podróży do domu. Od rana przygotowywaliśmy swoje bagaże, ostatni raz je zważyliśmy, połączyliśmy sakwy ze sobą, żeby tworzyły po jednej paczce na osobę. Gdy już się ze wszystkim ogarnęliśmy, zapakowaliśmy się w samochód i ojciec Tomasz zawiózł nas na lotnisko, gdzie na szczęście bez żadnych problemów przeszliśmy odprawę. Teraz czekamy na nasz samolot, przed nami 28-godzinna podróż samolotem, a później czeka nas jeszcze dojazd pociągiem do Poznania. Dziękujemy ojcom franciszkanom za ich gościnę, mieszkaliśmy z nimi ponad tydzień, czuliśmy się jak w domu.

I tak dobiega końca ta wielka przygoda. Przygoda, w czasie której poznaliśmy wielu życzliwych ludzi. Bardzo chcemy podziękować wszystkim, którzy pomogli nam w jakikolwiek sposób. Dziękujemy za udzielone nam noclegi, za te w budynkach i za miejsca pod namioty, za poratowanie nas wodą, gdy nam jej brakowało w upalnym Outback'u. Dziękujemy wszystkim, którzy poświęcili nam swój czas i pokazali nam kawałek Australii swoimi oczami, co było bardzo cennym doświadczeniem. Dziękujemy za zapewnienie różnych atrakcji. Dziękujemy za wszelką pomoc, jakiej nam udzielono przez te pół roku.

Bumerang Polski, który był patronem wyprawy i opiekunem pobytu rowerzystów w Sydney serdecznie gratuluje osiągniętego celu. Od początku wierzyliśmy w to.

Wszystkie nasze  ralacje z wyprawy: Joachim Trip. A cala wyprawa opisana jest dzien po dniu przez Bartka - kronikarza, i zarazem jej uczestnika na stronie: